Predstavnica YALS-a na međunarodnom simpozijumu o obrazovanju odraslih u Zadru
Izveštava Marija Pejatović
Treći međunarodni andragoški simpozijum ‘Osiguravanje kvaliteta u obrazovanju odraslih’
održan je u hotelu Kolovar u Zadru, 28. i 29. maja 2015. godine. Na poziv Društva za obrazovanje odraslih iz Beograda, simpozijumu je, kao predstavnik YALS-a, prisustvovala Marija Pejatović.
Na početku simpozijuma predstavljena je platforma za učenje odraslih EPALE (više informacija na https://ec.europa.eu/epale/en) koja predstavlja mogućnost umreženja i razmene za institucije koje se bave obrazovanjem odraslih.
Nakon toga Roisin Sweeney predstavila je QQI, Kvalitet i kvalifikacije Irska od osnivanja do danas. Sledeći model koji smo videli bio je onaj koji funkcioniše u Češkoj. Ovaj model predstavila je Erika Konupčikova iz AIVD ČR. Ovde postoji pet nivoa i ustanove, u zavisnosti od ispunjenja standarda,dobijaju jednu do pet zvezdica.
Sledeća je bila Ruth Jermann iz Švajcarske federacije za učenje odraslih i njihova EduQua, oznaka za kvalitet za učenje odraslih. U ovom modelu glavni fokus je na treneru (SVEB). Ovo je model na čijem se uvođenju aktivno radi u Srbiji.
Naredni govornik bio je iz Slovenije, Andrej Sotošek iz Andragoškog centra Slovenije i njihov model samoevaluacije POKI (Ponudimo odraslima kvalitetno obrazovanje). Oni su razvili i spoljašnju evaluaciju i uspostavili Zeleni znak kvaliteta kojim institucije dokazuju kvalitet kada se javljaju na tendere. Detalji se mogu videti i na sajtu www.acs.si.
Poslednja govornica prvog dana Konferencije bila je predstavnica Eaquals-a, Susan Sheerin koja je prikazala šta predstavlja kvalitet u školama stranih jezika i kako Eaquals to kontroliše.
Drugog dana konferencije prvo se predstavio Berislav Božanović ispred Zajednice za strane jezike pri HGK-u (Hrvatska privredna komora) i ukratko prezentovao znak Hrvatska kvaliteta uspostavljen u Hrvatskoj.
Nakon toga priključila sam se radionici koju su vodili Berislav Božanović i Valnea Bressan, inspektor EAQUALS-a. U sklopu radionice testirali smo tri tablice za samoevaluaciju i to za nastavnike, direktore nastave i menadžere. Zajednički je zaključak da se ove tablice za samoprocenu, iako razvijene za škole jezika, vrlo lako mogu prilagoditi svim programima za učenje odraslih. Tablice i drugi dokumenti se mogu videti na sajtu www.zajednicazsj.org.
Kao što smo i mogli pretpostaviti u Evropi i okruženju se umnogome radi na akreditaciji programa sa ciljem da se unapredi kvalitet neformalnog obrazovanja.